در خانه بمانیم، در خانه بخوانیم

توسط حسام اصفهانی

کرونا با سرعت زیادی در همه جای دنیا در حال انتشار است و روند زندگی روزمره‌مان این چنین مختل شده که سال نو را با قرنطینه آغاز کردیم!

آمار بالای مرگ و میر ناشی از کرونا باعث شد تا مردم از ترس ابتلا به ویروس به رعایت بهداشت فردی و ضدعفونی کردن همه‌چیز روی آوردند. در طی این مدت هرآنچه را می‌خریدیم با آب و صابون می‌شستیم و یا با الکل ضدعفونی می‌کردیم و وقتی از بیرون به خانه برمی‌گشتیم حتی گوشی‌های موبایل‌مان را هم ضدعفونی می‌کردیم. اما آیا کاغذ را می‌توانستیم با آب و صابون شست‌و‌شو دهیم؟ بحران کرونا آنقدر عمیق همه‌ی کسب و کارها را در برگرفت که برای کمتر کسی تعطیلی مطبوعات و روزنامه‌های کاغذی مهم بود! حتی اگر ستاد ملی مبارزه با کرونا چاپ مطبوعات کاغذی را تعطیل نمی‌کرد باز هم مردم خرید روزنامه را عقلانی نمی‌دانستند. چنانچه چاپخانه‌ها هم با رعایت تمام نکات بهداشتی کار می‌کردند چگونه می‌توانسیم از آلوده نشدن آن‌ها در دکه‌های روزنامه فروشی مطمئن باشیم؟ یا چطور می‌توانستیم از ریسک ابتلا به ویروس هنگام خروج از منزل و تهیه روزنامه‌ها در امان ماند؟ پس بهترین راه‌ حل برای پیگیری اخبار و دور ماندن از کرونا در خانه ماندن و دنبال کردن اخباراز طریق اینترنت است.

یکی از خطرات بزرگ جامعه دراین روز‌های سخت بحرانی، گرم بودن بازار‌ شایعات و اخبار فیک درباره‌ی ویروس کرونا است که در غیاب مطبوعات این اخبار اعتبار‌ جعلی پیدا می‌کنند. از اینرو در این دوران بیش از قبل به بسترهای اطلاع‌رسانی اخبار‌ صحیح نیاز داریم. اما شاید با توجه به شرایط اجباری پیش آمده، تعطیلی مطبوعات کاغذی خبر تلخ  و ناگواری به نظر می‌رسد که جامعه را بیشتر از قبل به سمت بحران می‌کشاند. ولی از سویی باید توجه کرد که این دوران بحرانی، زمان مناسبی است که کسب‌و‌کار‌های اینترنتی از جمله روزنامه‌ها و مجلات، فرصت را مغتنم شمرده و خود را به مخاطبین نشان دهند. این روز‌ها مردم بیش‌تر از قبل زمان خود را در اینترنت سپری می‌کنند و اخبار روز دنیا را از سایت‌های خبری دنبال می‌کنند تا کمترین تماس را با سایر اشیا داشته‌ باشند. مسلما اخبار دنیا هیچوقت تمام نمی‌شود و اگر هر کسب و‌کاری شکست بخورد، دنیای پیش‌روی ما همیشه پر از خبرهای متنوع است که مخاطب‌های همیشگی‌اش را دارد.

با توجه به قیمت کاغذ، استفاده از روزنامه‌های الکترونیک از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است، امکانات بیشتری برای مطالعه اخبار دارد و همچنین امکان ارتباط با سردبیران روزنامه‌ها راحت‌تر می‌شود و این رخداد بسیار نیکویی است که با توجه به سرعت انتشار اخبار گوناگون، با استفاده از اینترنت می‌توان سریع‌تر و آسان‌تر اخبار را به گوش مخاطبان رساند. چه‌بسا با ادامه‌ی این روند جامعه‌‌ی روزنامه‌ خوان کشور نیز بیشتر شود. در این دوران بحرانی نیز، که تنها راه مبارزه با ویروس کرونا در خانه‌ ماندن است با انتشار روزنامه‌های الکترونیکی، می‌توانیم اخبار را از گوشی همراه‌مان دنبال کنیم.