روز جهانی محیط زیست گرامی باد.

توسط جار

روز جهانی محیط زیست

به مناسبت روز جهانی محیط زیست؛

7 میلیارد رویا، یک سیاره. با احتیاط مصرف کنیم.

هر سال روز 15 خرداد برابر با پنجم ژوئن در سراسر جهان با عنوان روز جهانی محیط زیست گرامی داشته می‌شود. روز جهانی محیط زیست،World Environment Day، روزی است که از سوی سازمان ملل برای افزایش آگاهی مردم برای نگهداری محیط زیست و ترغیب سیاستمداران به گرفتن تصمیماتی برای رویارویی با تخریب محیط زیست و گونه‌های زیستی‌جانوری، به عنوان روز محیط زیست انتخاب شده‌است.

تاریخچه روز جهانی محیط زیست به سال 1972 یعنی 43 سال پیش بر می‌گردد. در آن سال برای اولین بار، سازمان ملل متحد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد. همزمان با برپایی این کنفرانس که به کنوانسیون استکهلم معروف است، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که منجر به تشکیل UNEP (برنامه محیط زیست سازمان ملل) شد. هم اکنون 43 سال است که UNEP در سراسر جهان مراسم ویژه‌ای را به مناسبت این روز برگزار می‌نماید. مراسم این روز می‌تواند به اشکال مختلف باشد مثل راهپیمایی‌های خیابانی، همایش‌های دوچرخه سواری، نمایش، مسابقات نقاشی و مقاله نویسی در مدارس، درختکاری،‌ فعالیت‌های مربوط به بازیافت، پاکسازی و… . هدف از برگزاری چنین مراسمی جلب توجه عمومی به مسایلی است که محیط زیست را آلوده می‌سازد. هر سال نیز یکی از مسایلی که شدیدا محیط زیست را تهدید می‌کند به عنوان موضوع این روز انتخاب می‌شود.

 شعار امسال با عنوان “7 میلیارد رویا، یک سیاره. با احتیاط مصرف کنیم.” و با انگیزه توجه بیشتر به میزان مصرف منابع طبیعی، کاهش مصرف مواد پلاستیکی در تولیدات به ویژه بطری‌های آب آشامیدنی و مصرف بیشتر سبزیجات به جای گوشت، انتخاب شده است.

امیدواریم که همه ما با توجه و دقت بیشتر در میزان و نحوه مصرف دخایر و منابع طبیعی سرزمین‌مان، قدمی بزرگ در حفظ محیط زیست خود برداریم.

جــــــــــــار، دوستدار محیط زیست.