روز خبرنگــــار گرامی بــــــاد

توسط جار

روز خبرنگار گرامی باد

به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار

سابقه‌ی اولین فعالیت مطبوعاتی بشر به زمان رم باستان باز می‌گردد. در آن هنگام خبرنامه‌ای به نام آکتا دیورنا (Acta diurna) در میان مردم دست به دست می‌شد. آنگونه که تاریخدانان می‌گویند، آکتا دیورنا از حدود سال ۵۹ قبل از میلاد مسیح شروع به کار کرد و عمدتا وقایع مهم مانند سخنرانی‌های عمومی را پوشش می‌داد. (تاریخچه مختصر روزنامه‌نگاری، دانشنامه بریتانیکا)

اغلب محققان تاریخ رسانه معتقدند که اولین خبرنگار، فیلسوف و تاریخدان یونانی به نام توسیدیدس (Thucydides) بوده است. از او به عنوان فردی در جستجوی حقیقت، منصف، دقیق و بی‌طرف نام برده می‌شود که سعی در ارائه‌ی گزارشاتی متعادل و متوازن داشته است. مورخان، سال‌های بین ۴۰۰ و ۴۲۴  پیش از میلاد را زمانی می دانند که توسیدیدس، نخستین خبر نگار صحنه‌های جنگ، بخش اول کتاب خود جنگ پلوپونز (Peloponnesian War) را به پایان برد. وی در آن زمان ۳۰ سال بیشتر نداشت و با این که افسر داوطلب ارتش آتن بود که با اسپارت می جنگید این جنگ را با بی‌طرفی روایت کرد. (تاریخچه روزنامه نگاری، دانشگاه آکسفورد)

اولین روزنامه چاپی ایران، در دورهً سلطنت «محمد شاه قاجار» به وسیله «میرزا صالح شیرازی کازرونی» در تهران تأسیس شد. اولین شماره این نشریهً ماهیانه که در دوشنبه بیست و پنجم ماه محرم ۱۲۵۳ قمری (اول ماه مهٔ ۱۸۳۷ م.) منتشر شد فاقد نام بخصوصی بود و به ترجمه از واژهٔ فرنگی Newspaper، کاغذ اخبار نامیده می‌شد. در حال حاضر از این روزنامه هیچ نسخه اصیلی دردست نیست و مطالبی که درباره آن نوشته شده، ذکر دقیقی از مدت و دفعات انتشار آن به میان نمی‌آورد. (کتاب و مطبوعات در ایران. مرکز آمار ایران، ص ۶۳)

افرادى چون محمدحسن خان صنيع الدوله، ميرزا ملكم خان، ميرزا حسين خان مشيرالدوله، نجفقلى خان خويى، ميرزا محمد حسين فروغى، سيد جلال الدين مويدالاسلام و… همگى از روزنامه نگارانى بودند كه از راه توجه و تمايل درونى و مطالعه نمونه هاى چاپى موجود با روزنامه نگارى آشنا شده و به آن پرداخته بودند. (محمد محيط طباطبايى، تاريخ تحليلى مطبوعات ايران، ص ۵۷) در ميان ايشان شايد ملكم خان مشهورترين باشد.

از آن زمان تا به امروز، مردان و زنان بسیاری در راه انتشار اخبار و اعتلای سطح آگاهی اجتماعی مردم این مرز و بوم، در این عرصه قدم برداشتند. هفدهم مرداد روز این زنان و مردان است. فرارسیدن این روز را به تمام خبرنگاران کشور صمیمانه تبریک می‌گوییم.